Νομική Επικαιρότητα
Διευκρινίσεις για τις ρυθμίσεις οφειλών των ελευθέρων επαγγελματιών με τις διατάξεις του ν.4469/2017 .


19 ΦΕΒ 2018

Η παράγραφος 21 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017 ορίζει τα  εξής « Ύστερα από αίτηση οφειλετών τους, οι οποίοι εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου σύμφωνα με την περίπτωση β` της παραγράφου 1 και την παράγραφο 5 του άρθρου 2 ή επειδή αυτοί είναι φυσικά πρόσωπα, τα οποία αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα σύμφωνα με το ν. 4172/2013, αλλά δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα, το Δημόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, μπορεί να προτείνουν σε αυτούς λύσεις ρύθμισης οφειλών ανάλογες με αυτές που αποδέχονται ή αντιπροτείνουν στο πλαίσιο της διαδικασίας εξωδικαστικής ρύθμισης οφειλών του παρόντος. Με τις υπουργικές αποφάσεις των παραγράφων 14 και 20 μπορεί να εξειδικεύονται οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παρούσας».

Έχοντας υπόψη την ως άνω παρ.21 του άρθρου 15   εκδόθηκε  ήδη η υπ’ αρ οικ. 62134/4100( ΦΕΚ Β 4640/29.12.2017) καθώς και η ΠΟΛ 1223/2017 για την εξειδίκευση κριτηρίων για τη διαμόρφωση λύσεων ρύθμισης οφειλών ως 50.000€ προς τους ΦΚΑ και στο Δημόσιο  αντίστοιχα, που αφορούν ακριβώς αυτές τις κατηγορίες φυσικών προσώπων που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα. Περιπτώσεις ελεύθερων επαγγελματιών που ανήκουν σ’ αυτές τις κατηγορίες  είναι ενδεικτικά τα φυσικά πρόσωπα ασκούν το επάγγελμα του ιατρού, οδοντιάτρου, κτηνιάτρου, φυσιοθεραπευτή, βιολόγου, ψυχολόγου, μαίας, δικηγόρου, δικολάβου, συμβολαιογράφου, άμισθου υποθηκοφύλακα, δικαστικού επιμελητή, αρχιτέκτονα, μηχανικού, τοπογράφου, χημικού, γεωπόνου, γεωλόγου, δασολόγου, ωκεανογράφου, σχεδιαστή, δημοσιογράφου, συγγραφέα, διερμηνέα, ξεναγού, μεταφραστή, καθηγητή ή δασκάλου, καλλιτέχνη γλύπτη ή ζωγράφου ή σκιτσογράφου ή χαράκτη, ηθοποιού, εκτελεστή μουσικών έργων ή μουσουργού, καλλιτεχνών των κέντρων διασκέδασης, χορευτή, χορογράφου, σκηνοθέτη, σκηνογράφου, ενδυματολόγου, διακοσμητή, οικονομολόγου, αναλυτή, προγραμματιστή, ερευνητή ή συμβούλου επιχειρήσεων, λογιστή ή φοροτέχνη, αναλογιστή, κοινωνιολόγου, κοινωνικού λειτουργού και εμπειρογνώμονα.

Ήδη με το άρθρο 60 του ψηφισθέντος νόμου «για την  Μετεξέλιξη του Οργανισισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισµό Προ-νοιακών Επιδοµάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης      (ΟΠΕΚΑ)  και λοιπές διατάξεις» , επέρχονται τροποποιήσεις του άρθρου 15 του ν. 4469/2017 και συγκεκριμένα ορίζεται  προβλέπεται ότι η  παρ. 21 του άρθρου 15 του ν. 4469/2017 (Α΄ 62) αντικαθίσταται ως εξής: «21. Ύστερα από αίτηση οφειλετών τους, οι οποίοι εξαιρούνται από το πεδίο εφαρµογής του παρόντος νόµου επειδή, σωρευτικά ή διαζευκτικά: α) δεν εµπίπτουν στην περίπτωση β΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 2, β) εµπίπτουν στην παράγραφο 5 του άρθρου 2, γ) αυτοί είναι φυσικά πρόσωπα, τα οποία αποκτούν εισόδηµα από επιχειρηµατική δραστηριότητα, σύµφωνα µε το ν. 4172/ 2013, αλλά δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα, το Δηµόσιο και οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης δύνανται να προτείνουν στους εν λόγω οφειλέτες λύσεις ρύθµισης των οφειλών τους προς αυτούς, εφαρµοζοµένης αναλογικά της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου. 

Οι εν λόγω λύσεις ρύθµισης της παρούσας περιλαµβάνουν ισόποσες τοκοχρεωλυτικά υπολογισµένες µηνιαίες δόσεις, απαλλαγή σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) των προστίµων εκπρόθεσµης καταβολής του άρθρου 57 του ν. 4174/2013 και του άρθρου 6 του ν.δ. 356/1974, δυνατότητα απαλλαγής από µέρος ή το σύνολο των τόκων και προσαυξήσεων εκπρόθεσµης καταβολής και δυνατότητα διαγραφής µέρους της βασικής οφειλής µε κριτήρια το ύψος των οφειλών, το εισόδηµα και την αξία της περιουσίας των οφειλετών τους.

( *Ως «βασική οφειλή» κατ’ άρθρο 15&12 για την εφαρμογή του άρθρου 21 νοείται το ποσό της οφειλής που αρχικά βεβαιώθηκε ,χωρίς τους τόκους ή τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που την επιβαρύνουν σύμφωνα με τον ν.4174/2013 ή τον ΚΕΔΕ ,όπως το ποσό αυτό έχει διαμορφωθεί ,από το χρόνο καταχώρησης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων έως την υποβολή της αίτησης του άρθρου 4 μετά από τυχόν καταβολές , αναγκαστική είσπραξη ή διαγραφή βάσει νόμιμου τίτλου. Ως «προσαυξήσεις ή τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής» νοούνται οι προσαυξήσεις ή οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής ,όπως τα ποσά αυτά έχουν διαμορφωθεί την ημέρα υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος.)

Με την ως άνω τροποποίηση ορίζεται ότι η  υπαγωγή σε ρύθµιση οφειλών κατ’ εφαρµογή της παρούσας παραγράφου επιφέρει την αυτοδίκαιη απώλεια των τυχόν υφιστάµενων ρυθµίσεων για τις οφειλές που υπάγονται σε αυτήν, ενώ ορίζει ρητά ,προς άρση κάθε αμφιβολίας, ποιές διατάξεις του ν. 4469/2017 εφαρμόζονται αναλυτικά και στις συγκεκριμένες ρυθμίσεις χρεών. Ορίζεται, έτσι, ότι στις ρυθµίσεις οφειλών της παρούσας παραγράφου εφαρµόζονται αναλογικά οι διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 9,

της παραγράφου 6 του άρθρου 14 ( οι προϋποθέσεις ανατροπής της σύμβασης αναδιάρθρωσης), εκτός των δύο τελευταίων εδαφίων αυτής( δεν ισχύει, εύλογα,  η υποχρέωση του Δημοσίου και των ΦΚΑ για υποχρεωτική γνωστοποίηση της αυτοδίκαιης ανατροπής σε όλους τους πιστωτές ),

καθώς και των παραγράφων 7(« Αν στη σύμβαση αναδιάρθρωσης προβλέπεται διαγραφή οφειλών προς το Δημόσιο, αυτή γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη, με κριτήριο το χρόνο καταχώρισης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων και όχι το χρόνο λήξης της νόμιμης προθεσμίας καταβολής αυτής, είτε η καταβολή γίνεται εφάπαξ είτε σε δόσεις. Η διαγραφή των οφειλών του προηγούμενου εδαφίου τελεί υπό την αναβλητική αίρεση της ολοσχερούς αποπληρωμής των ρυθμιζόμενων οφειλών προς κάθε πιστωτή και της μη ακύρωσης ή ανατροπής της σύμβασης αναδιάρθρωσης σύμφωνα με το άρθρο 14)

8(« 8. Επί των οφειλών προς το Δημόσιο που ρυθμίζονται δυνάμει της σύμβασης αναδιάρθρωσης δεν υπολογίζονται περαιτέρω τόκοι ή προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της σύμβασης αναδιάρθρωσης και κατά τη διάρκεια ισχύος αυτής, δεν υπολογίζονται τα πρόστιμα του άρθρου 57 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013), και του άρθρου 6 του Κ.Ε.Δ.Ε.»)

10( «10. Για τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας στον οφειλέτη και τους συνοφειλέτες που δεσμεύονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών εφαρμόζεται το άρθρο 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013) και των κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται κατ` εξουσιοδότηση αυτού. Η ρύθμιση οφειλών στο πλαίσιο του παρόντος νόμου θεωρείται ως ρύθμιση τμηματικής καταβολής για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου. Για τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν προς διαγραφή οφειλές, όπως αυτές προσδιορίζονται στην ανωτέρω σύμβαση»)

11( «11. Από την ημερομηνία υπογραφής από το Δημόσιο της εγκριθείσας σύμβασης αναδιάρθρωσης ή, σε περίπτωση δικαστικής επικύρωσης, από την κοινοποίηση στο Δημόσιο της δικαστικής απόφασης με την οποία επικυρώθηκε σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, για τις υπαγόμενες στη σύμβαση οφειλές: α) αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί απαιτήσεων, κινητών και ακινήτων κατά του οφειλέτη. Η αναστολή αυτή δεν ισχύει για τις ληξιπρόθεσμες δόσεις της σύμβασης, β) αναστέλλεται η ποινική δίωξη για το αδίκημα του άρθρου 25 του ν. 1882/1990 (Α`43) και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε σύμφωνα με το άρθρο αυτό ή, εφόσον άρχισε, η εκτέλεσή της διακόπτεται. Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος, χωρίς να ισχύει ο χρονικός περιορισμός της παραγράφου 3 του άρθρου 113 του Π.Κ.»)

12(«12. Για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου: α) Ως «βασική οφειλή» νοείται το ποσό της οφειλής που αρχικά βεβαιώθηκε, χωρίς τους τόκους ή τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που την επιβαρύνουν σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013) ή τον Κ.Ε.Δ.Ε. (ν.δ. 356/1974), όπως το ποσό αυτό έχει διαμορφωθεί, από το χρόνο καταχώρισης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων έως την υποβολή της αίτησης του άρθρου 4, μετά από τυχόν καταβολές, αναγκαστική είσπραξη ή διαγραφή βάσει νόμιμου τίτλου. β) Ως «διαγραφή» νοείται η διαγραφή βασικής οφειλής, καθώς και η απαλλαγή από τόκους, προσαυξήσεις ή πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής. γ) Ως «προσαυξήσεις» ή«τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής» νοούνται οι προσαυξήσεις ή τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής κατά τα άρθρα 53 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και 6 του Κ.Ε.Δ.Ε., όπως τα ποσά αυτά έχουν διαμορφωθεί την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στις διατάξεις του παρόντος.»)

13(«13. Όλες οι προηγούμενες παράγραφοι εφαρμόζονται αναλόγως και για οφειλές υπέρ τρίτων οι οποίες βεβαιώνονται και εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση»)

15(«15. Οι Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης εκπροσωπούνται στην εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών από το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (Κ.Ε.Α.Ο.) του άρθρου 101 του ν. 4172/2013 (Α`167). Οι παράγραφοι 3 έως 9 εφαρμόζονται αναλόγως και για τις οφειλές προς τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης: α) Ως «βασική οφειλή» νοείται το ποσό της οφειλής που αρχικά βεβαιώθηκε, χωρίς τους τόκους ή τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής που την επιβαρύνουν σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί από το χρόνο κατά τον οποίο η οφειλή κατέστη ληξιπρόθεσμη έως την υποβολή της αίτησης του άρθρου 4, ύστερα από τυχόν καταβολές, αναγκαστική είσπραξη ή διαγραφή βάσει νόμιμου τίτλου. β) Ως «διαγραφή» νοείται η διαγραφή βασικής οφειλής, με την επιφύλαξη της παραγράφου 16, καθώς και η απαλλαγή από τόκους, προσαυξήσεις ή πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής. γ) Ως «προσαυξήσεις» ή «τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής» νοούνται οι προσαυξήσεις ή τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής σύμφωνα με το άρθρο πρώτο παρ. ΙΑ` υποπαράγραφος ΙΑ.2 περίπτωση 11 του ν. 4152/2013 και το άρθρο 6 του Κ.Ε.Δ.Ε., όπως τα ποσά των προσαυξήσεων ή τόκων εκπρόθεσμης καταβολής έχουν διαμορφωθεί την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στη διατάξεις του παρόντος»),

16(«16. Η διαγραφή βασικής οφειλής παρακρατούμενων εισφορών εργαζομένων προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης απαγορεύεται»),

17(«17. Η διαγραφή βασικής οφειλής προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης δεν επηρεάζει τα ασφαλιστικά δικαιώματα τρίτων.»),

18(«18. Για τη χορήγηση αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας στον οφειλέτη και τους συνοφειλέτες που δεσμεύονται από την απόφαση επικύρωσης σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών, εφαρμόζονται οι οικείες διατάξεις των φορέων. Η ρύθμιση οφειλών στο πλαίσιο του παρόντος νόμου θεωρείται ως ρύθμιση τμηματικής καταβολής για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου. Για τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας δεν λαμβάνονται υπόψη τυχόν προς διαγραφή οφειλές, όπως αυτές προσδιορίζονται στην ανωτέρω σύμβαση»)

και 19 του παρόντος άρθρου(«19. Από την ημερομηνία υπογραφής από το Κ.Ε.Α.Ο. της εγκριθείσας σύμβασης αναδιάρθρωσης ή, σε περίπτωση δικαστικής επικύρωσης, από την κοινοποίηση στο Κ.Ε.Α.Ο. της δικαστικής απόφασης με την οποία επικυρώθηκε σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών, για τις υπαγόμενες στη σύμβαση οφειλές: α) Αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί απαιτήσεων, κινητών και ακινήτων κατά του οφειλέτη. Η αναστολή αυτή δεν ισχύει για τις ληξιπρόθεσμες δόσεις της σύμβασης. β) Αναστέλλεται η ποινική δίωξη για τα αδικήματα του α.ν. 86/1967 (Α`136) και αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε σύμφωνα με το άρθρο αυτό ή, εφόσον άρχισε, η εκτέλεσή της διακόπτεται. Κατά το χρονικό διάστημα της αναστολής της ποινικής δίωξης αναστέλλεται η παραγραφή του αδικήματος, χωρίς να ισχύει ο χρονικός περιορισμός της παραγράφου 3 του άρθρου 113 του Π.Κ...»)

Ορίζεται ακόμα ότι με την υπαγωγή στις ως άνω ρυθµίσεις αναστέλλεται η παραγραφή των ρυθµιζόµενων οφειλών καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος αυτών και δεν συµπληρώνεται πριν από την πάροδο έτους από τη λήξη της αναστολής.

Προβλέπεται ρητά ότι τα ευεργετήµατα της ρύθµισης επεκτείνονται σε πρόσωπα που ευθύνονται αλληλεγγύως µε τον οφειλέτη του πρώτου εδαφίου για το σύνολο ή µέρος των ρυθµιζόµενων οφειλών και υποβάλλουν αίτηση ρύθµισης από κοινού µε αυτόν.

Τέλος, προβλέπεται ότι με αποφάσεις του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του Υπουργού Οικονοµικών εξειδικεύονται τα κριτήρια του δεύτερου εδαφίου της παρούσας παραγράφου, δύναται να εξαιρεθούν κατηγορίες οφειλών από τις ρυθµίσεις αυτής, καθορίζεται η µεθοδολογία για τον προσδιορισµό του τελικού προς αποπληρωµή ποσού, του ύψους και του αριθµού των δόσεων, καθώς και του επιτοκίου αυτών και γενικώς ρυθµίζεται κάθε άλλο ειδικότερο θέµα για την εφαρµογή αυτής.»

Με την παρ 2 του άρθρου 60 ορίζεται ότι  οι κανονιστικές πράξεις που έχουν εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 21 του άρθρου 15 του ν. 4469/ 2017 πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος διατηρούνται σε ισχύ και εφαρµόζονται αναλογικά και για οφειλές που είναι βεβαιωµένες στη Φορολογική Διοίκηση υπέρ τρίτων.


Κατηγορία
Πρόσφατα
Αρχείο