Η ελεγκτική πρακτική των ελληνικών φορολογικών αρχών σε υποθέσεις με διεθνή διάσταση

Κατηγοριοποίηση εφαρμοζόμενης νομοθεσίας

  • Νομοθεσία περί αντιμετώπισης διεθνών συναλλαγών ως αναγνωριζόμενες ή μη δαπάνες από φορολογικής άποψης

  • Νομοθεσία περί αντιμετώπισης διεθνών συναλλαγών ομίλων επιχειρήσεων (transfer pricing)

  • Νομοθεσία περί αξιοποίησης των πληροφοριών της διεθνούς διακίνησης κεφαλαίων (εμβάσματα εξωτερικού)

  • Νομοθεσία περί αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής και ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ κρατών

  • Νομοθεσία περί δηλωτικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων όσον αφορά τις διεθνείς συναλλαγές τους εντός Ε.Ε. (V.I.E.S.)

  • Νομοθεσία περί αντιμετώπισης των ελεγχόμενων αλλοδαπών εταιρειών

  • Γενικός κανόνας κατά της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής με καταχρηστική χρήση της νομοθεσίας

 

Νομοθεσία περί αντιμετώπισης διεθνών συναλλαγών ως αναγνωριζόμενες ή μη δαπάνες από φορολογικής άποψης

- Ν. 4172/2013 – Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος,

  • Άρθρο 23 – Μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες, περίπτωση ιγ”
  • Άρθρο 65 – Κράτη μη συνεργάσιμα στο φορολογικό τομέα και κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς
  •  

 -Α.Υ.Ο. Δ12 1039188 ΕΞ 2014/4.3.2014 (ΦΕΚ Β” 570/07-03-2014) – Καθορισμός των κρατών που έχουν προνομιακό φορολογικό καθεστώς

- Α.Υ.Ο. ΔΟΣ Γ 1039110 ΕΞ 2014/4.3.2014 (ΦΕΚ Β” 570/07-03-2014) – Καθορισμός των μη συνεργάσιμων κρατών με βάση τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 65 του Ν. 4172/2013, για το έτος 2014

- Ερμηνευτικές εγκύκλιοι (αφορούν Ν.2238/1994 – όμοιες διατάξεις):

  • ΠΟΛ.1198/2013 – Φορολογική μεταχείριση δαπανών αγοράς αγαθών που πραγματοποιούνται από εταιρείες με έδρα σε κράτη μη συνεργάσιμα ή με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, μέσω τριγωνικών συναλλαγών.
  • ΠΟΛ.1225/2011 – Οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 13 του ν. 3943/2011
  • Δ12Β/1158371/ ΕΞ18.11.2011  – Φορολογική  μεταχείριση  τριγωνικών  συναλλαγών όταν μεσολαβεί εταιρία με έδρα στην Κύπρο

Ν.4172/2013 – Άρθρο 23 – Μη εκπιπτόμενες επιχειρηματικές δαπάνες,περίπτωση ιγ”

Οι ακόλουθες δαπάνες δεν εκπίπτουν:

…………………………………………………..

ιγ) το σύνολο των δαπανών που καταβάλλονται προς φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που είναι φορολογικός κάτοικος σε κράτος μη συνεργάσιμο ή που υπόκειται σε προνομιακό φορολογικό καθεστώς, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 65 του Κ.Φ.Ε., εκτός εάν ο φορολογούμενος αποδείξει ότι οι δαπάνες αυτές αφορούν πραγματικές και συνήθεις συναλλαγές και δεν έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταφορά κερδών ή εισοδημάτων ή κεφαλαίων με σκοπό τη φοροαποφυγή ή τη φοροδιαφυγή. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου δεν αποκλείει την έκπτωση των δαπανών που καταβάλλονται προς φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που είναι φορολογικός κάτοικος σε κράτος – μέλος της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., εφόσον υπάρχει η νομική βάση για την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ της Ελλάδας και αυτού του κράτους – μέλους.

Νομοθεσία περί αντιμετώπισης διεθνών συναλλαγών ομίλων επιχειρήσεων (transfer pricing)

  • Ν. 4172/2013 – Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, άρθρο 50 – Ενδοομιλικές συναλλαγές
  • N. 4174/2013 – Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, άρθρο 21 – Φάκελος τεκμηρίωσης
  • ΠΟΛ.1097/9.4.2014 – Καθορισμός του ακριβούς περιεχομένου και των στοιχείων που περιέχονται στο Φάκελο Τεκμηρίωσης, στο Βασικό Φάκελο Τεκμηρίωσης, τον Ελληνικό Φάκελο Τεκμηρίωσης και το Συνοπτικό Πίνακα Πληροφοριών, των περιπτώσεων κατά τις οποίες οι παραπάνω Φάκελοι Τεκμηρίωσης θεωρούνται μη πλήρεις ή μη επαρκείς, των αποδεκτών μεθόδων καθορισμού τιμών των συναλλαγών και των μεθόδων καθορισμού του αποδεκτού εύρους των τιμών ή του περιθωρίου κέρδους για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 21 του ν.4174/2013
  • ΠΟΛ.1144/15.5.2014 – Τροποποίηση της ΠΟΛ 1097/9-4-2014 (Φ.Ε.Κ. Β” 883) απόφασης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων
  • ΔΕΛ Δ 1168423 ΕΞ 2014/19.12.2014 – Παροχή διευκρινίσεων σε θέματα ελέγχου ενδοομιλικών συναλλαγών και εκπρόθεσμης υποβολής της κατάστασης ενδοομιλικών συναλλαγών και του συνοπτικού πίνακα πληροφοριών

Ν. 4172/2013 – Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, Άρθρο 50 – Ενδοομιλικές συναλλαγές

  • Νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες όταν πραγματοποιούν συναλλαγές, μία ή περισσότερες, διεθνείς ή και εγχώριες, με συνδεδεμένα πρόσωπα κατά την έννοια του άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε. με οικονομικούς ή εμπορικούς όρους διαφορετικούς από εκείνους που θα ίσχυαν μεταξύ μη συνδεδεμένων προσώπων (ανεξάρτητων επιχειρήσεων) ή μεταξύ συνδεδεμένων προσώπων και τρίτων,οποιαδήποτε κέρδη τα οποία χωρίς τους όρους αυτούς θα είχαν πραγματοποιηθεί από το νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, αλλά τελικά δεν πραγματοποιήθηκαν λόγω των διαφορετικών όρων (αρχή των ίσων αποστάσεων) περιλαμβάνονται στα κέρδη του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας μόνον στο βαθμό που δεν μειώνουν το ποσό του καταβλητέου φόρου.
  • Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται και ερμηνεύονται σύμφωνα με τις γενικές αρχές και τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.

  Νομοθεσία περί αξιοποίησης των πληροφοριών της διεθνούς διακίνησης κεφαλαίων (εμβάσματα εξωτερικού)

             Ν. 4172/2013 – Κώδικας  Φορολογίας Εισοδήματος, άρθρο 21, § 4

  • Ν. 4174/2013 –  Κώδικας  Φορολογικής Διαδικασίας, άρθρο 39
  • Ν. 2238/1994 – Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, άρθρο 48, § 3
  • ΠΟΛ. 1095/29.4.2011 Εισόδημα από προσαύξηση περιουσίας της παραγράφου 3 του άρθρου 15 του ν.3888/2010
  • ΓΔ ΦΟΡΕΛ/ ΔΗΜΕΣ 1166494 ΕΞ 30.11.2012 Παροχή οδηγιών για τα χειρισμό υποθέσεων φορολογουμένων με εμβάσματα στο εξωτερικό στους οποίους έχει αποσταλεί πρόσκληση από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων
  • ΠΟΛ. 1033/21.2.2013 Διευκρινίσεις στο πλαίσιο χειρισμού των υποθέσεων φορολογουμένων που έχουν αποστείλει εμβάσματα στο εξωτερικό κατά τα έτη 2009-2011
  • ΠΟΛ.1228/15.10.2014 Παροχή πρόσθετων οδηγιών στο πλαίσιο χειρισμού των υποθέσεων φορολογουμένων που αποστέλλουν εμβάσματα στο εξωτερικό κατά τα έτη 2009-2011
  • ΔΕΛ Α 1141178 ΕΞ 2014/15.10.2014 Διευκρινίσεις σχετικά με τη φορολογική αντιμετώπιση μηχανικών μελών προσωπικών εταιριών σε υποθέσεις προσαύξησης περιουσίας

Φορολογία προσαύξησης περιουσίας

  • 4.Κάθε προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή ή αιτία θεωρείται κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα υπό τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.(άρθρο 21, ν.4172/2013)
  • Σε περίπτωση διαπίστωσης προσαύξησης περιουσίας κατά την παράγραφο 4 του άρθρου 21 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, η προσαύξηση αυτή δεν υπόκειται σε φορολογία, εφόσον ο φορολογούμενος αποδείξει την πραγματική πηγή αυτής, καθώς επίσης και ότι αυτή είτε έχει υπαχθεί σε νόμιμη φορολογία είτε απαλλάσσεται από το φόρο σύμφωνα με ειδικές διατάξεις.(άρθρο 39, ν.4174/2013)

Νομοθεσία περί αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής και ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ κρατών

  • Ν. 4174/2013 – Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας – Άρθρο 29 – Αμοιβαία διοικητική συνδρομή
  • Ν.4170/2013 – Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/16/ΕΕ (αμοιβαία συνδρομή των αρμόδιων αρχών των κρατών-μελών στον τομέα των άμεσων φόρων)
  • Διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες (π.χ. Ν.4240/2014 Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Κράτους του Γκέρνσεϋ για την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με φορολογικά θέματα.)

Ν. 4174/2013 – Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας Άρθρο 29 – Αμοιβαία διοικητική συνδρομή

  • Ως προς την αμοιβαία διοικητική συνδρομή και τους ταυτόχρονους φορολογικούς ελέγχους εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 1 έως 25 του ν.4170/2013 (Α” 163), που ενσωμάτωσαν στην ελληνική νομοθεσία την Οδηγία του Συμβουλίου 2011/16/ΕΚ.

Ν.4170/2014

  • οι ελληνικές αρχές συνεργάζονται με τις αρχές των κρατών-μελών με στόχο την ανταλλαγή πληροφοριών που είναι εύλογα συναφείς με την εφαρμογή και την επιβολή της ελληνικής νομοθεσίας ή της εθνικής νομοθεσίας των κρατών-μελών
  • ισχύουν σε όλους τους φόρους κάθε τύπου που εισπράττονται από την Ελλάδα ή από κράτος-μέλος εξ ονόματός του
  • δεν εφαρμόζονται στο φόρο προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) και στους δασμούς
  • «αυτόματη ανταλλαγή»: η συστηματική κοινοποίηση προς άλλο κράτος-μέλος χωρίς προηγούμενο αίτημα, προκαθορισμένων πληροφοριών ανά τακτά εκ των προτέρων καθορισμένα διαστήματα.
  • Η λαμβάνουσα ελληνική αρχή παρέχει τις πληροφορίες οι οποίες αναφέρονται στο άρθρο 6 το ταχύτερο δυνατόν και το αργότερο εντός έξι μηνών από την ημερομηνία παραλαβής του αιτήματος.
  • Ωστόσο, όταν οι πληροφορίες αυτές είναι ήδη διαθέσιμες, τότε η λαμβάνουσα ελληνική αρχή τις διαβιβάζει εντός δύο μηνών από την ημερομηνία αυτήν.

Αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών

  • Η αρμόδια αρχή του Υπουργείου Οικονομικών, ανταλλάσσει με τις αρμόδιες αρχές των κρατών-μελών, με αυτόματη ανταλλαγή, διαθέσιμες πληροφορίες που αφορούν φορολογικές περιόδους από την ΐη Ιανουαρίου 2014 και εξής σχετικά με φορολογικούς κατοίκους του κράτους-μέλους που λαμβάνει αυτές τις πληροφορίες, όσον αφορά τις ακόλουθες κατηγορίες εισοδήματος και κεφαλαίου, όπως αυτές ορίζονται στην εθνική νομοθεσία του κράτους-μέλους που κοινοποιεί την πληροφορία:

α) εισόδημα από απασχόληση, β) αμοιβές διευθυντών,γ) προϊόντα ασφάλειας ζωής που δεν καλύπτονται από άλλες νομικές πράξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την                 ανταλλαγή πληροφοριών και άλλα παρόμοια μέτρα, δ) συντάξεις, ε) ακίνητη περιουσία και εισόδημα από ακίνητη περιουσία.

Αυθόρμητη ανταλλαγή πληροφοριών

  • Η αρμόδια αρχή του Υπουργείου Οικονομικών, κατά το άρθρο 5 παράγραφος 1, μπορεί να κοινοποιεί αυθορμήτως στις αρμόδιες αρχές των άλλων κρατών-μελών κάθε πληροφορία που περιέρχεται σε αυτήν και η οποία ενδέχεται να είναι χρήσιμη για τις αρμόδιες αρχές των άλλων κρατών-μελών.
  • Η αρμόδια αρχή του Υπουργείου Οικονομικών, κατά το άρθρο 5 παράγραφος 1, κοινοποιεί οπωσδήποτε τις αναφερόμενες στο άρθρο 2 παράγραφος 1 πληροφορίες, τις οποίες λαμβάνει από τις ημεδαπές αρχές, στην αρμόδια αρχή κάθε άλλου ενδιαφερόμενου κράτους-μέλους σε οποιαδήποτε από τις εξής περιπτώσεις:

α) οι ημεδαπές αρχές έχουν βάσιμους λόγους να υποθέτουν ότι στο άλλο κράτος-μέλος υφίσταται διαφυγή φόρων

β) ένας φορολογούμενος επιτυγχάνει στην Ελλάδα μείωση ή απαλλαγή φόρου, η οποία συνεπάγεται γι” αυτόν αύξηση φόρου ή υπαγωγή σε φόρο στο άλλο κράτος-μέλος

 γ) επιχειρηματικές δραστηριότητας που πραγματοποιούνται, μεταξύ ενός προσώπου υποκείμενου σε φόρο στην Ελλάδα και ενός προσώπου υποκείμενου σε φόρο σε άλλο κράτος-μέλος, σε μία ή περισσότερες άλλες χώρες, κατά τέτοιον τρόπο που να ενδέχεται να συνεπάγονται μείωση φόρου στην Ελλάδα ή στο άλλο κράτος-μέλος ή και στα δύο

δ) οι ημεδαπές αρχές έχουν βάσιμους λόγους να υποθέτουν ότι υφίσταται μείωση φόρου, η οποία προκύπτει από εικονικές μεταφορές κερδών εντός ομάδων επιχειρήσεων

ε) από πληροφορίες που διαβίβασε στην Ελλάδα η αρμόδια αρχή του άλλου κράτους-μέλους συνάγονται πληροφορίες που ενδέχεται να έχουν σημασία για την αξιολόγηση της επιβολής φόρου σε αυτό το άλλο κράτος-μέλος.

Νομοθεσία περί δηλωτικών υποχρεώσεων τωνεπιχειρήσεων όσον αφορά τις διεθνείς συναλλαγές τους εντός Ε.Ε. (V.I.E.S.)

  1. Ο υποκείμενος στο φόρο που πραγματοποιεί ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 11 και 12, καθώς και παραδόσεις αγαθών, οι οποίες απαλλάσσονται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 28, υποχρεούται επίσης:

α) να υποβάλλει ανακεφαλαιωτικό πίνακα, για τις παραδόσεις αγαθών που πραγματοποιεί σύμφωνα με τις διατάξεις των περιπτώσεων α” και γ” της παραγράφου 1 του άρθρου 28 και του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 15,

β) να χρησιμοποιεί για τις συναλλαγές αυτές τον αριθμό φορολογικού μητρώου του με το πρόθεμα «EL» πριν απ” αυτόν, καθώς επίσης και να αναγράφει στα στοιχεία που εκδίδει τον αριθμό του φορολογικού μητρώου (Φ.Π.Α.) του συναλλασσόμενου με το ανάλογο πρόθεμα που ισχύει σε κάθε κράτος-μέλος και

γ) να υποβάλλει στατιστική δήλωση (INTRASTAT) για τις ενδοκοινοτικές συναλλαγές που πραγματοποιεί για κάθε μήνα,

δ) να υποβάλλει ανακεφαλαιωτικό πίνακα για τις ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών που πραγματοποιεί μετά την 1.1.1996, σύμφωνα με τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 11 και του άρθρου 12, καθώς και για τις αποκτήσεις που πραγματοποιεί και αποδεικνύει ότι έγιναν με σκοπό τη μεταγενέστερη παράδοση εντός άλλου κράτους – μέλους, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 15.

Νομοθεσία περί δηλωτικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων όσον αφορά τις διεθνείς συναλλαγές τους εντός Ε.Ε. (V.I.E.S.) – συνέχεια

  • 5. β. Ο υποκείμενος στον φόρο ή το μη υποκείμενο στον φόρο νομικό πρόσωπο που διαθέτει ΑΦΜ/ΦΠΑ στο εσωτερικό της χώρας, που λαμβάνει υπηρεσίες από υποκείμενο στον φόρο εγκατεστημένο σε άλλο κράτος – μέλος, για τις οποίες ο τόπος είναι το εσωτερικό της χώρας, σύμφωνα με την περίπτωση α” της παραγράφου 2 του άρθρου 14, και για τις οποίες είναι ο ίδιος υπόχρεος στον φόρο, υποχρεούται για τις εν λόγω υπηρεσίες που λαμβάνει:
  • α) να χρησιμοποιεί τον αριθμό φορολογικού μητρώου του με το πρόθεμα «EL» πριν από αυτόν,
  • β) να υποβάλλει ανακεφαλαιωτικό πίνακα.
  • Η υποχρέωση αυτή δεν ισχύει προκειμένου για υπηρεσίες οι οποίες απαλλάσσονται από τον φόρο στο εσωτερικό της χώρας.
  • 5γ. Οι πράξεις που αναφέρονται στις παραγράφους 5, 5.α και 5.β καταχωρούνται στους ανακεφαλαιωτικούς πίνακες την ημερολογιακή περίοδο κατά τη διάρκεια της οποίας ο φόρος καθίσταται απαιτητός, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 16 και 18 και στην περίπτωση μείωσης της φορολογητέας αξίας μετά την πραγματοποίηση της πράξης, την ημερολογιακή περίοδο που πραγματοποιείται η μείωση.

                                                     Κανονισμός 904/2010/Ε.Ε

  • Κανονισμός 904/2010/Ε.Ε.του Συμβουλίου της 7ης Οκτωβρίου 2010 για τη διοικητική συνεργασία και την καταπολέμηση της απάτης στον τομέα του φόρου προστιθέμενης αξίας.
  • Δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με αριθμό 268/12-10-2010.
  • Κοινοποιήθηκε με Αρ. Πρωτ. Δ14Δ 1044390 ΕΞ 2011/21.03.2011

     Νομοθεσία περί αντιμετώπισης των ελεγχόμενων αλλοδαπών εταιρειών

  • Ν. 4172/2013 – Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, άρθρο 66 – Ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες (ΕΑΕ)

- ΠΟΛ.1076/17.3.2014 – Οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 66 του ν.4172/2013

Ν. 4172/2013-Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος ,άρθρο 66-Ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρείες (ΕΑΕ)

  1. Το φορολογητέο εισόδημα περιλαμβάνει το μη διανεμηθέν εισόδημα νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας που είναι φορολογικός κάτοικος άλλης χώρας, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις: α) ο φορολογούμενος, μόνος του ή από κοινού με τα συνδεδεμένα πρόσωπα, κατέχει, άμεσα ή έμμεσα, μετοχές, μερίδια, δικαιώματα ψήφου ή συμμετοχής στο κεφάλαιο σε ποσοστό άνω του πενήντα τοις εκατό (50%) ή δικαιούται να εισπράττει ποσοστό άνω του πενήντα τοις εκατό (50%) των κερδών του εν λόγω νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, β) το παραπάνω νομικό πρόσωπο ή η νομική οντότητα υπόκειται σε φορολογία σε μη συνεργάσιμο κράτος ή κράτος με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, ήτοι σε ειδικό καθεστώς που επιτρέπει ουσιωδώς χαμηλότερο επίπεδο φορολογίας από ό,τι το γενικό καθεστώς, γ) άνω του τριάντα τοις εκατό (30%) του καθαρού εισοδήματος προ φόρων που πραγματοποιεί το νομικό πρόσωπο ή η νομική οντότητα εμπίπτει σε μία ή περισσότερες από τις κατηγορίες που ορίζονται στην παράγραφο 3,  δ) δεν πρόκειται για εταιρεία, της οποίας η κύρια κατηγορία μετοχών αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε οργανωμένη αγορά.
  1. Η παράγραφος 1 δεν εφαρμόζεται στις περιπτώσεις που το   νομικό πρόσωπο ή η νομική οντότητα είναι φορολογικός κάτοικος κράτους – μέλους της Ε. Ε., εκτός εάν η εγκατάσταση ή η  οικονομική δραστηριότητα του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας συνιστά επίπλαστη κατάσταση που δημιουργήθηκε με ουσιαστικό σκοπό την αποφυγή του αναλογούντος φόρου Σε περίπτωση που το νομικό πρόσωπο ή η νομική οντότητα είναι φορολογικός κάτοικος χώρας που είναι συμβαλλόμενο μέρος της συμφωνίας για τον Ε.Ο.Χ. και υφίσταται και εφαρμόζεται συμφωνία ανταλλαγής πληροφοριών, ανάλογης με την ανταλλαγή πληροφοριών, κατόπιν αιτήσεως που προβλέπεται στην Οδηγία 2011/16/ΕΕ, η παράγραφος 1 δεν εφαρμόζεται, εκτός εάν η εγκατάσταση ή η οικονομική δραστηριότητα του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας συνιστά επίπλαστη κατάσταση, που δημιουργήθηκε με ουσιαστικό σκοπό την αποφυγή του αναλογούντος φόρου.
  2. Οι ακόλουθες κατηγορίες εισοδήματος λαμβάνονται υπόψη για την εφαρμογή του στοιχείου γ” της παραγράφου 1, εφόσον άνω του πενήντα τοις εκατό (50%) της αντίστοιχης κατηγορίας εισοδήματος του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας προέρχεται από συναλλαγές με τη φορολογούμενη εταιρεία ή τα συνδεδεμένα με αυτή πρόσωπα: α) τόκοι ή οποιοδήποτε άλλο εισόδημα παράγεται από χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία, β) δικαιώματα ή οποιοδήποτε άλλο εισόδημα παράγεται από πνευματική ιδιοκτησία, γ) μερίσματα και εισόδημα από τη μεταβίβαση μετοχών, δ) εισόδημα από κινητά περιουσιακά στοιχεία, ε) εισόδημα από ακίνητη περιουσία, εκτός εάν το κράτος του φορολογούμενου νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας δεν θα είχε δικαίωμα να φορολογήσει το εισόδημα βάσει συμφωνίας που έχει συναφθεί με τρίτη χώρα, στ) εισόδημα από ασφαλιστικές, τραπεζικές και άλλες χρηματοοικονομικές δραστηριότητες.
  3. Οι κατηγορίες εισοδήματος που αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο υπολογίζονται στη βάση του φορολογικού έτους και με το φορολογικό συντελεστή που ισχύει για τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα των φυσικών προσώπων σύμφωνα με το Δεύτερο Μέρος του παρόντα Κώδικα ή με το φορολογικό συντελεστή που ισχύει για τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων σύμφωνα με το Τρίτο Μέρος, κατά περίπτωση.

Παράδειγμα ελέγχου

  • Σε έλεγχο που διενεργήθηκε σε ελληνική μεταφορική εταιρεία διαπιστώθηκε η παροχή υπηρεσιών μεταφοράς σε Βουλγάρικη μεταφορική εταιρεία για μεταφορά εντός ελληνικού εδάφους

Παράδειγμα ελέγχου,σελ. 2

Συγκεκριμένα :

  • Έγιναν μεταφορές από την Ηγουμενίτσα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδος
  • Τις μεταφορές εκτέλεσε η ελληνική εταιρεία
  • Τα παραστατικά εκδόθηκαν προς βουλγάρικη εταιρεία
  • Η βουλγάρικη εταιρεία εξέδωσε παραστατικά προς τους παραλήπτες των εμπορευμάτων
  • Η εξόφληση των παραστατικών που εκδόθηκαν από την ελληνική προς την βουλγάρικη εταιρεία έγινε από Έλληνα κάτοικο Ελλάδας.
  •  

Παράδειγμα ελέγχου,σελ. 3

Ενέργειες του ελέγχου :

  • Ζητήσαμε από την ελληνική εταιρεία να δηλώσει με ποιο φυσικό πρόσωπο συναλλάσσεται (άρθρο 23, Ν.4174/2013), δηλαδή με ποιον γίνονται οι συνεννοήσεις για τις μεταφορές, ποιος διενεργεί τις πληρωμές, πως λαμβάνονται οι εντολές μεταφορές π.χ. e-mail κλπ.
  • Αναζητήσαμε μέσω συστήματος ελέγχων elenxis τα στοιχεία του προσώπου που συναλλασσόταν με την ελληνική μεταφορική εταιρεία και διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για φορολογικό κάτοικο Ελλάδας.
  • Ζητήσαμε μέσω διοικητικής συνδρομής από τις φορολογικές αρχές της Βουλγαρίας να μας απαντήσουν σε συγκεκριμένα ερωτήματα που θέσαμε :

Παράδειγμα ελέγχου,σελ. 4

  • Ποιος είναι ο μέτοχος ή οι μέτοχοι της εταιρείας
  • Αν η εταιρεία έχει στην κατοχή της φορτηγά
  • Αν η εταιρεία έχει εγκαταστάσεις που να πληρούν τις προϋποθέσεις άσκησης δραστηριότητας
  • Αν η εταιρεία έχει προσωπικό
  • Με ποιους τρόπους η εταιρεία επικοινωνεί με τους συναλλασσόμενούς της, π.χ. εάν διατηρεί λογαριασμό e-mail, αναλυτική κατάσταση κλήσεων εταιρικού τηλεφωνικού λογαριασμού κλπ
  •  

Παράδειγμα ελέγχου,σελ. 5

  • Η φορολογικές αρχές της Βουλγαρίας απάντησαν ότι η εταιρεία έχει μοναδικό εταίρο τον Έλληνα, φορολογικό κάτοικο Ελλάδας που έδινε της εντολές μεταφοράς και διενεργούσε τις εξοφλήσεις που είχαμε διαπιστώσει, επίσης απάντησε ότι η εταιρεία δεν είχε προσωπικό, φορτηγά, στεγαζόταν σε ένα μικρό γραφείο δεν είχε έξοδα λειτουργίας όπως τηλέφωνα, βενζίνες κλπ. Ουσιαστικά πρόκειται για εταιρεία σφραγίδα.

Παράδειγμα ελέγχου,σελ. 6

Σύμφωνα με το άρθρο 38 του Ν.4174/2013 :

  • Κατά τον προσδιορισμό φόρου, η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αγνοεί κάθε τεχνητή διευθέτηση ή σειρά διευθετήσεων που αποβλέπει σε αποφυγή της φορολόγησης και οδηγεί σε φορολογικό πλεονέκτημα. Οι εν λόγω διευθετήσεις αντιμετωπίζονται, για φορολογικούς σκοπούς, με βάση τα χαρακτηριστικά της οικονομικής τους υπόστασης.
  • Για τους σκοπούς της παραγράφου 1, ως «διευθέτηση» νοείται κάθε συναλλαγή, δράση, πράξη, συμφωνία, επιχορήγηση, συνεννόηση, υπόσχεση, δέσμευση ή γεγονός. Μια διευθέτηση μπορεί να περιλαμβάνει περισσότερα από ένα στάδια ή μέρη.
  • 3. Για    τους     σκοπούς της παραγράφου 1, η διευθέτηση ή σειρά διευθετήσεων είναι τεχνητή εφόσον στερείται οικονομικής ή εμπορικής ουσίας. Για τον καθορισμό του τεχνητού ή μη χαρακτήρα μιας διευθέτησης ή σειράς διευθετήσεων, η Φορολογική Διοίκηση εξετάζει εάν αυτές αφορούν μια ή περισσότερες από τις ακόλουθες καταστάσεις:     α) ο νομικός χαρακτηρισμός των μεμονωμένων σταδίων από τα οποία αποτελείται μια διευθέτηση είναι ασυμβίβαστος με τη νομική υπόσταση της διευθέτησης στο σύνολό της

             β) η διευθέτηση ή σειρά διευθετήσεων εφαρμόζεται κατά τρόπο που δεν συνάδει με μια συνήθη επιχειρηματική συμπεριφορά

             γ) η διευθέτηση ή σειρά διευθετήσεων περιλαμβάνει στοιχεία που έχουν ως αποτέλεσμα την αλληλοαντιστάθμιση ή την αλληλοακύρωσή τους

            δ) η σύναψη συναλλαγών είναι κυκλικού χαρακτήρα

            ε) η διευθέτηση ή σειρά διευθετήσεων οδηγεί σε σημαντικό φορολογικό πλεονέκτημα αλλά αυτό δεν αντανακλάται στους επιχειρηματικούς κινδύνους, τους οποίους αναλαμβάνει ο φορολογούμενος ή στις ταμειακές ροές του

           στ) το αναμενόμενο περιθώριο κέρδους πριν από το φόρο είναι σημαντικό σε σύγκριση με το ύψος του αναμενόμενου φορολογικού πλεονεκτήματος

  1. Για τους σκοπούς της παραγράφου 1, ο στόχος μιας διευθέτησης ή σειράς διευθετήσεων συνίσταται στην αποφυγή της φορολόγησης, εφόσον, ανεξαρτήτως από τις υποκειμενικές προθέσεις του φορολογούμενου αντίκειται στο αντικείμενο, στο πνεύμα και στο σκοπό των φορολογικών διατάξεων που θα ίσχυαν σε άλλη περίπτωση.
  2. Για τους σκοπούς της παραγράφου 1, ένας δεδομένος στόχος πρέπει να θεωρείται κρίσιμος, εφόσον οποιοσδήποτε άλλος στόχος που αποδίδεται ή θα μπορούσε να αποδοθεί στη διευθέτηση ή στη σειρά διευθετήσεων φαίνεται αμελητέος, λαμβανομένων υπόψη όλων των περιστάσεων της υπόθεσης.
  3. Για να καθοριστεί εάν η διευθέτηση ή η σειρά διευθετήσεων έχει οδηγήσει σε φορολογικό πλεονέκτημα με την έννοια της παραγράφου 1, η Φορολογική Διοίκηση συγκρίνει το ύψος του οφειλόμενου φόρου από τον φορολογούμενο, λαμβάνοντας υπόψη την εν λόγω διευθέτηση, με το ποσό που θα όφειλε ο ίδιος φορολογούμενος υπό τις ίδιες συνθήκες, εν απουσία της εν λόγω διευθέτησης.

Πόρισμα ελέγχου

  • Επιβολή φόρου εισοδήματος
  • Επιβολή ΦΠΑ
  • Μη αναγνώριση δαπανών ληπτών των παραστατικών της βουλγάρικης εταιρείας

Πέτρος Κουρφαλίδης- Υπάλληλος Υπουργείου Οικονομικών